top of page

4 z 10 dětí mají vadné držení těla

4 z 10 dětí mají vadné držení těla, z devítiletých dětí je obézních 19% chlapců a 16% dívek. A recept na to jsou - Trenéři ve škole.



Díky všem, kdo v tom jedete s námi!


A kdo chce, níže tu máme rovnou celý přepis (tak na 4 minutky čtení).





Kvůli covidu trpí nadváhou už každé čtvrté dítě


Zatímco v roce 1991 byly obézních tři procenta dětí a sedm procent jich mělo nadváhu, letos už jich bylo obézních 16,4 procenta a 9,6 procenta trpělo nadváhou. Čtvrtina dětí tedy už dnes vybočuje z grafu pro normální váhu, ukázala studie Výskyt obezity a nadváhy u českých dětí 2021, do které se během loňského dubna až června zapojili praktičtí lékaři. Ti u 4386 dětí od pěti do 17 let měřili na preventivních prohlídkách hmotnost, výšku, obvod pasu, břicha a boků a krevní tlak. Studii pediatrů představila expertka na zdravý životní styl Alena Šteflová na konferenci Inovace výuky tělocviku s Trenéry ve škole.

Nezdravý trend zvyšování nadváhy dětí a jeho souvislost s nedostatkem pohybu potvrzují také studie Světové zdravotnické organizace (WHO), jejíž tuzemské kanceláře byla Alena Šteflová dlouholetou ředitelkou.


„Trend nárůstu obezity a nadváhy dětí byl od roku 1991 víceméně setrvalý, v posledních dvou letech ale vidíme obrovský skok. Covid problém zdůraznil a je nejvyšší čas s tím něco dělat. Zapojit by se měly rodiny, komunity i školy,“ uvedla na konferenci Inovace výuky tělocviku s Trenéry ve škole Alena Šteflová.


Rozpohybovat děti ve školách o hodinách tělocviku se snaží program Trenéři ve škole, do kterého se zapojilo už téměř devadesát základních škol. „Takový program, který hodiny tělocviku zatraktivňuje a přináší do nich moderní rozměr, otevírá cestu k zamyšlení nad tím, zda by jedním z řešení nemohla být další hodina tělocviku, což jsme dosud spíše zavrhovali. Pokud by taková hodina navíc byla zábavná, děti se při ní skutečně hýbaly a byla by skutečně přínosem pro jejich zdraví, měli bychom tuto myšlenku ve spolupráci s ministerstvem školství oživit,“ dodala Alena Šteflová.


Program Trenéři ve škole je založen na spolupráci základních škol s vyškolenými trenéry různých sportů, kteří docházejí do hodin tělocviku na prvním stupni a ve spolupráci s učitelem učí žáky základy jednotlivých sportů.

„Našim cílem je ale především rozpohybovat děti a prostřednictvím atraktivních a pestrých hodin je získat pro pohyb. Vztah ke sportu se formuje u dětí právě do deseti let. Po lockdownech vidíme, že se nám až třetina dětí nevrátila do klubů a zároveň víme, že nadváhou trpí více děti ze socioekonomicky znevýhodněných rodin. Školy jsou tedy logickou odpovědí a na ty bychom se měli soustředit. K čemu nám bude stavět za stamiliony nové obří stadiony, když v nich bude pasivně koukat na výkony pár špičkových sportovců generace tlustých dětí,“ řekl Jan Macháček, trenér ragby a jeden ze zakladatelů programu Trenéři ve škole.


Nezdravý trend tloustnutí dětí pozoruje Alena Šteflová ve všech věkových skupinách, obezita a nadváha je ale markantnější obecně u chlapců. Například ve věkové skupině devítiletých dětí je obézních 18,8 chlapců a 16,1 procenta dívek.


Vedle nezdravé výživy je zásadním faktorem alarmujících čísel právě nedostatek pohybové aktivity. „WHO doporučuje, aby se děti hýbaly 60 minut denně. Naše děti se hýbou v rámci organizovaného sportu, hodně dětí je evidovaných v nějakém sportovním klubu, chybí jim ale přirozený pohyb. Požadované penzum neplní,“ sdělila. Fyzickou aktivita a zdatnost je přitom zásadní faktor spolu s odpovídající výživou pro prevenci takzvaných civilizačních nemocí.


Obezita v dětství je podle Šteflové problém, který si čtyři z pěti dětí ponese do života, a mají tak již zaděláno na některé z chronických onemocnění. Tyto děti ale trpí i psychicky, jsou častěji diskriminováni, šikanování nebo trpí izolací, mezi obézními dětmi je také vyšší počet pokusů sebevražd. A čtyři z 10 dětí už dnes mají vadné držení těla. „Prognóza je, že do roku 2030 budeme mít 35 procent obézní dospělé populace, jestliže nenastavíme opatření, která budou tento problém řešit.,“ upozorňuje Šteflová.


Trenéři po celé republice

Program Trenéři ve škole má pomoci bojovat nejen s obezitou dětí. Důležité je také rozvíjet jejich motoriku a zároveň je prokázané, že pohyb zlepšuje kognitivní funkce, žáci se tak mohou po kvalitním tělocviku lépe soustředit. Mottem projektu je rozpohybovat všechny děti, nejen ty nadané a nadchnout je pro sport, aby z nich vyrostli aktivní dospělí.

Během hodin tělocviku si děti hravou formou osahají základy fotbalu, gymnastiky, ragby, florbalu, tance, basketu nebo třeba juda. To může pomoci dětem vybrat si později sport, kterému se chtějí věnovat organizovaně, ale jedním ze základních principů programu je zákaz náborování, aby si trenéři nevyzobávali jen ty nadané. Trenér dochází jednou týdně do hodiny tělocviku a pracuje v tandemu s učitelkou. Trenéři různých sportů se střídají po čtyřech až pěti týdnech.


Aktuálně je v programu zapojených téměř deset tisíc dětí z prvního stupně základních škol. Program vznikl spontánně před třemi lety mezi trenéry klubových sportů, kteří chtěli pomoci s výukou tělocviku.


„Před 1,5 rokem jsme působili ve 12 školách, dnes jsme v 88 školách ve 14 lokalitách. Spokojené jsou učitelky, ředitelé, rodiče, ale především děti. Chtěli bychom, aby se program rozšířil po celé republice. Vzorem by nám mohlo být Slovensko, kde se námi inspirovali a z programu Trenéři ve škole tam vznikl vládní projekt,“ sdělil Antonín Barák, trenér a zakladatelů programu.

Od února by měl program Trenéři ve školách fungovat už na sto českých školách. Nově budou trenéři působit v Českých Budějovicích nebo v Havlíčkově Brodě. Program Trenéři ve školách vznikl v hlavním městě před třemi lety, kdy se sdružili trenéři několika sportů a na čtyřech základních školách v Praze 6 začali s pilotním projektem.


Počet zapojených trenérů, sportů, škol a lokalit se rychle zvyšoval. Dnes působí v několika městských pražských částech, například v Praze 6, 8,10,11,13, 15, 16, 17, ale i v Příbrami, Karlových Varech, Písku, Liberci, Kladně nebo Klatovech.

Comments


bottom of page